Wielerpoules
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Grupetto: Wielerpoules voor en door wielerliefhebbers - van de Tour Down Under tot de Tour de Guangxi.
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen
Volg ons op of voor nieuwe updates. Chatten met andere wielervolgers op Skype? Join de chat!
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Log me automatisch in bij elk bezoek: 
:: Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Contact
Wie is er online?
Er zijn in totaal 2 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 2 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 44. Dit aantal is bereikt op di 06 feb 2018, 19:40.
Deadlines
April
3: Dwars door Vlaanderen
7: Ronde van Vlaanderen
8: Itzulia Basque Country
14: Paris-Roubaix
16: Presidential Cycling Tour of Turkey
21: Amstel Gold Race
24: La Flèche Wallonne
28: Liège-Bastogne-Liège
30: Tour de Romandie

Mei
1: Eschborn-Frankfurt
11: Giro d'Italia
12: Amgen Tour of California

Juni
9: Critérium du Dauphiné
15: Tour de Suisse

 

 Seizoen 2017: deel 2

Ga naar beneden 
AuteurBericht
glenn485

glenn485


Aantal berichten : 1309
Registratiedatum : 10-09-16
Leeftijd : 31

Seizoen 2017: deel 2 Empty
300117
BerichtSeizoen 2017: deel 2

Nadat we gisteren een kijkje gingen nemen naar de voorjaarsklassiekers gaan we deze keer kijken naar de grote rondes. Opnieuw 4 vragen die een inzicht zullen werpen op alle 3 de rondes. Opnieuw veel leesplezier!

Dit jaar wordt de 100e Giro gereden. Met Mollema, Kelderman, Dumoulin en natuurlijk Kruijswijk staan er heel wat Nederlandse kanshebbers aan de start. Hoeveel kans is er op Nederlandse eindwinst?
Betse Jol: Beetje lastig inschatten nu, maar Kruijswijk heeft het wel al bewezen. Ik zie hem niet zo snel winnen, maar áls een Nederlander wint is dat Steven Kruijswijk.
Bappos: Mollema gaat dit jaar goed fietsen, maar winst is voor hem iets teveel gevraagd. Dumoulin kan veel goedmaken met zijn tijdrit, maar komt net wat finesse te kort voor de echte bergen. Kelderman is nog te jong om te winnen. Van deze renners geef ik alleen Kruijswijk dit jaar echt kans om te winnen. Vorig jaar was hij zo dichtbij, dat kan hij nog een keer.
TheTourminator: Als enige kanshebber op de eindwinst zie ik Kruijswijk. Heeft vorig jaar bewezen het aan te kunnen en met de druk om te kunnen gaan. Kelderman heeft nooit echt bewezen 3 weken constant te kunnen zijn. Dumoulin heeft bewezen in de Ronde van Spanje voor de eindwinst te kunnen gaan, maar de Ronde van Italië is toch weer net wat anders, waardoor ik niet direct durf te zeggen of Dumoulin voor de eindwinst kan strijden.
Dark-Knight: Ik zie die kans eigenlijk heel erg groot. De topfavorieten voor de giro zijn in mijn ogen Thibaut Pinot, Fabio Aru, Mikel Landa, Bauke Mollema en Steven Kruijswijk. Daarnaast kan het beide kanten opvallen met Dumoulin, hij zou een geweldig klassement kunnen rijden, maar hij zou net zo goed de top 20 niet eens kunnen halen. De kansen op een Nederlandse eindwinst zijn dus zeker wel aanwezig, maar ik zie Pinot en Aru toch als grotere kanshebbers dan de Nederlanders.
Nonkel Jos: Nul. Het deelnemersveld van deze Giro lijkt me sterker te worden dan dat van de Tour. Nibali en Quintana zijn de topfavorieten, mogelijk zie ik Dumoulin of Mollema wel op het podium eindigen. Daarvoor moeten zij dan de strijd aangaan met Van Garderen, Rolland (!!), Aru, König en Landa. Met negen bergetappes, waarvan twee zware in de slotweek, verliest Dumoulin teveel tijd die hij in 65km tijdrijden nooit kan goedmaken. En 65km tijdrijden is dan weer te veel voor Kruijswijk, die vorig jaar een unieke kans heeft laten schieten.
Brain Freeze: Met dit deelnemersveld zie ik een eindzege niet gebeuren. Op het moment van schrijven heeft ook Quintana zijn deelname bevestigd. Dat is gewoonweg nog een stap hoger. Maar toch komen er mooie jaren aan voor het Nederlandse wielrennen met zo’n geweldige lichting ronderenners.
Quechua: 32% kans. Ik sluit Kelderman en Dumoulin uit van winst, Mollema is een kanshebber en Kruijswijk is obviously de schaduwfavoriet na Quintana.
Svennieboys: Ik vrees dat er niet al te veel kans is op Nederlandse eindwinst. Het is natuurlijk erg leuk dat er zoveel Nederlandse kanshebbers aan de start gaan komen maar het deelnemersveld aan de Giro de Italia gaat dit jaar onwijs sterk zijn. Daardoor zal het erg lastig worden voor de Nederlanders om mee te strijden voor het podium. Toch denk ik wel dat Bauke Mollema, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk de kwaliteiten hebben om tot de derde week mee te strijden voor de ereplaatsen. Dat is sowieso al harstikke leuk en je weet maar nooit wat mogelijk is. Vorig jaar had ook niemand verwacht dat Steven Kruijswijk zo dicht bij de eindwinst zou komen.

Kan iemand Sagan bedreigen voor de groene trui of is die zonder pech gewoon terug makkelijk voor hem?
Betse Jol: Matthews is de enige renner die het Sagan nog soort van lastig kan maken, maar Sagan is zo’n sterke renner dat het echt lastig wordt voor Matthews. Bergop zijn ze ongeveer gelijk aan elkaar, maar Sagan heeft veel meer pure snelheid. Ik hoop ook daarom dat Matthews in de winter zich heeft gericht op zijn sprint.
Bappos: De enige renners die hem pijn zouden kunnen doen zijn Matthews en Degenkolb. Dat zijn de enige twee renners die een hoge snelheid in de sprint hebben, maar ook in heuvelritten mee kunnen doen. Sagan verreweg de topfavoriet, maar die twee renners gaan het hem heel lastig kunnen maken.
Mark96: Matthews is de enige die dat kan, maar die lijkt niet zeker genoeg in massasprints. Hij zit steeds minder vooraan. Dus nee, ik denk het niet.
Dark-Knight: Daarin kan niemand hem echt veel weerstand bieden. En áls iemand hem al zou kunnen bedreigen is het Michael Matthews. Maar tegen Sagan is weinig kruid opgewassen. Ik denk dan ook dat de strijd om de groene trui, net als de voorgaande jaren, geen échte strijd gaat worden. Maar ik weet niet zozeer of ik dat echt erg moet vinden. Ik vind de suprematie van Sagan eigenlijk ook wel wat moois hebben. Daarnaast, hij weet er toch wel een show van te maken, of hij nou tegenstand krijgt of niet.
Brain Freeze: Zoals het er nu uitziet moet het een eitje voor Peter de Grote zijn om zijn zoveelste groene trui over de finish te rijden in Parijs. Er is op dit moment maar 1 sprinter die op zowel snelheid als klimvermogen in de buurt zou kunnen komen bij Sagan, namelijk Gaviria. Echter, is de kans nihil dat hij Sagan uit kan gaan dagen (vanwege Giro-start en de aanwezigheid van zijn Duitse collega). De rest van het sprintersgilde is gewoonweg of te traag of klimt te slecht, is verder niks aan te doen.
Quechua: Zoals ik zei, Matthews. En met een gele bril op, Lobato. Nee, die zal er in vlakke sprints niet aan mogen komen. Nizzolo wellicht, of Degenkolb. Maar ja, dat zijn dan weer teamgenoten. Als Matthews gewoon goed meedoet in de sprints en opportunistisch gaat rijden in andere etappes.. go Bling!
Svennieboys: Zonder ongelukken zal Peter Sagan ongetwijfeld weer de groene trui gaan winnen. Fernando Gaviria zou dit jaar wel eens voor het eerst de Tour de France kunnen rijden maar zijn klimkwaliteiten zijn ook veel te laag om het Peter Sagan lastig te maken. Puur qua kwaliteiten zijn het waarschijnlijk Michal Kwiatkowski en Julian Alaphilippe die het Peter Sagan het lastigste kunnen maken in de strijd om de groene trui. Echter lijkt het me ook voor hen nagenoeg onmogelijk om zo ongelooflijk constant en goed te zijn als de Slowaak.

Wat valt er te doen aan de Sky trein?
Bappos: Niks. Froome is de sterkste renner en de Sky trein heeft niks ingeleverd dit jaar. Froome gaat weer in een zetel richting de Tourwinst gedragen worden.
Mark96: Van beneden af aan (in de bergen) in de aanval. De Sky trein gaat altijd een constant tempo rijden, maar in principe is het berg op ieder voor zich. De echte kopmannen zouden veel van de Sky renners moeten kunnen hebben. Ook al zijn veel knechten gewoon kopman waardig.
Dark-Knight: Er is eigenlijk maar één manier om de sky trein te verslaan. Simpelweg zo vroeg mogelijk in de etappe helemaal uitroken. Maar ik vrees dat geen enkel team het heft in handen durft te nemen en dit gaat proberen. Maar goed, als puntje bij paaltje komt, gaat het gewoon om individuele klasse. Je moet gewoon weten wanneer aan te vallen en wanneer niet. Een Romain Bardet lijkt daar wel een zesde zintuig voor te hebben, daarnaast heeft ook Quintana in de tour van 2015 al bewezen de ijzersterke sky trein te kunnen verslaan. Ik gok dat er in ieder geval spektakel genoeg gaat zijn in de tour. Zeker nu er weinig tijdritkilometers zijn, lijkt het me een heel spannende strijd om het geel op te gaan leveren.
Nonkel Jos: Helaas lijkt er mij weinig tegen te beginnen. Met Sky-werkbeulen die elders het kopmanschap kunnen ambiëren, een redelijk voorspelbaar Tourparkoers (twee-drie dagen klimmen, overgangsetappes, sprintetappes en nadien weer het gebergte in) en de politiek van de ploegen (UCI-punten) zit Team Sky gebeiteld om opnieuw met veel overmacht de Tour te winnen.
Sky heeft het budget om renners als Landa, Poels, Nieve en Henao te overtuigen hun persoonlijke ambities opzij te zetten voor die van Froome. Bovendien worden ook niet-klimmers (ik denk aan Bo Hagen en Stannard) omgevormd tot renners die aan hoge snelheid een berg op kunnen. De wetenschappelijke expertise, een uitgekiemde voorbereiding en de beste renners: Sky heeft enorm veel voorsprong in het rondewerk ten opzichte van ander topteams als Astana en Movistar. Het etappeschema van de Tour is overigens steevast in het voordeel van Sky (en vroeger al in het voordeel van US Postal): de eerste week is voor sprinters, vrijbuiters en eventueel punchers. Nadien wordt er afwisselend geklommen, gerust en zijn er overgangsetappes. Sky hanteert al vijf jaar hetzelfde principe: voorsprong nemen, een versmachtend tempo op de bergetappes opleggen en indien mogelijk nog eens uithalen met de kopman. In de overgangsetappes kan er vervolgens gerust worden. Andere teams kunnen weinig beginnen tegen de suprematie en rijden imo te veel op safe (voor de punten). De tweede plaats is voor hen het hoogst haalbare.

Het parkoers voor 2017 leent er zich wel toe om op verrassende momenten uit te halen. Dat is de enige manier om de Sky-trein onderuit te halen: speel op de verrassing. Kom met meerdere kopmannen aan de start en stuur ze allemaal in de aanval. Ik kan me een http://www.procyclingstats.com/race.php?id=113665 voor de geest halen waarin Garmin Sharp zo verwoestend tekeer ging dat Porte, de eerste knecht van Froome op 18 minuten, eindigde. Kiriyenka haalde zelfs de tijdslimiet niet. Hoewel Froome de eindzege niet uit handen gaf (het ging Garmin toen ook om de dagzege), is toen duidelijk gebleken dat je het team uit z'n comfortzone moet halen om het te ontwrichten. Teams als Movistar of Astana moeten daartoe in staat zijn. Als je dat vroeg in de Tour kan doen, dwing je Sky om over te schakelen op een andere, agressievere en minder controlerende tactiek. Al vrees ik ervoor dat Froome wel eens van start tot finish de gele trui kan dragen. In Düsseldorf opent de Ronde van Frankrijk 2017 immers met een tijdrit...

Het idee om met acht renners in plaats van negen te rijden, zoals Tourbaas Prudhomme opperde, zal imo weinig verschil maken. Ook andere critici die schreeuwen om koersen met zes renners te organiseren, moeten de financiële realiteit van het wielrennen maar onder ogen komen. Dat leidt allicht tot aantrekkelijkere wedstrijden, wat goed is voor de publicitaire opbrengsten. Helaas stroomt daarvan heel weinig geld door naar de ploegen, die zich genoodzaakt zullen zien om renners op straat te zetten. Dat lijkt me geen goede evolutie.
Quechua: Als Valverde zich dit jaar nou eens echt zou opofferen voor Quintana, en BMC laat Van Garderen gewoon rijden voor Porte, en ondertussen nog wat gekke Fransen die aanvallen, who knows. Maar de tegenstand is juist zwakker dit jaar, dus tien tegen een dat het gewoon weer Froomey wordt. De Tour is zaad.
Svennieboys: Dat is eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de klassiekers. Er zit gewoon te weinig tactiek achter de aanvallen om de trein van Sky echter onder druk te zetten. Misschien dat het Nairo Quintana dit jaar wel gaat lukken als hij in een sterkere vorm naar de Tour de France afreist. Movistar heeft op papier natuurlijk wel een sterk team om Sky onder druk te zetten met namen als Andrey Amador, Carlos Betancur, Ruben Fernandez, Daniel Moreno en good old Alejandro Valverde. Als ze dan ook nog eens zo slim zijn om wat bondgenoten te maken bij andere teams, kan het een hele mooie Tour de France worden.

De Vuelta is net als de voorbije jaren weer loodzwaar. Te zwaar?
Betse Jol: Ik denk dat de kans bestaat dat weer 150 man buiten de tijdslimiet finishen. De organisator zal ze dan wel laten starten en zolang dat gebeurt (en renners dus ‘rustdagen’ kunnen nemen) zie ik het niet als te zwaar. Voor de klassementsmannen is het misschien wel zwaar, maar ik geloof dat door de jaren heen de klassementsmannen ook gewoon beter worden.
Bappos: Te zwaar is niet goed. Wanneer het te zwaar is, gaan de verschillen onderling juist teruglopen. Als iedereen er doorheen zit, gaat in de laatste week elke bergrit naar een aanvaller. Ik vind een zware koers mooi om te kijken, maar een grote ronde winnaar moet niet alleen maar goed kunnen klimmen.
Daarnaast trekt de Vuelta al jaren waardeloze sprinters aan. Veel sprinters hebben geen zin om zich compleet uit te sloven in de Spaanse bergen.
Dark-Knight: Absoluut niet, ik vind dat juist een van de charmes van de Vuelta. Een lekker loodzware wedstrijd, daar kan ik wel van genieten. Er zijn in vergelijking veel minder pure sprinters mee, waardoor de wedstrijd ook nog eens een stuk onvoorspelbaarder wordt. Hopelijk is er weer een mooi deelnemersveld, met hopelijk een aantal van de toppers uit de Giro die vervolgens ook naar de Vuelta trekken. Maar dat is allemaal nog veel te ver weg om te voorspellen.
Brain Freeze: Ik heb makkelijk praten, aangezien ik het parcours niet zelf hoef af te leggen. Het wordt wellicht pas te zwaar vanaf het moment dat het ten koste gaat van het koersverloop. De afgelopen jaren was er echter nog genoeg te genieten in de Vuelta, dus om die reden denk ik dat het nog niet te zwaar is.  
Quechua: Nee hoor, niet te zwaar. Dat is juist de charme van de Vuelta, ga vooral niet je roots verloochenen omdat er hier en daar een renner klaagt. Doe dan lekker niet mee.
Svennieboys: Dat vind ik niet. De Vuelta a Espana staat de laatste jaren garant voor spektakel met al die prachtige aankomsten bergop. De laatste jaren is toch ook gebleken dat de renners ondanks al die aankomsten bergop zonder al te veel problemen Madrid konden bereiken. Ik denk daarom dat het niet te zwaar is, ondanks dat de organisatie wel moet oppassen dat het geen grenzen moet blijven verleggen. Maar over het algemeen hebben de renners gewoon de keuze om te starten. Als je aan de Vuelta a Espana begint, weet je dat je een helse drie weken voor de boeg staan als je geen klimmer bent.
Terug naar boven Ga naar beneden
Deel dit bericht op: reddit

Seizoen 2017: deel 2 :: Commentaren

Worsteman
Re: Seizoen 2017: deel 2
Bericht ma 30 jan 2017, 21:39 van Worsteman
Nonkel, is dat de etappe dat Slagter ineens ging beuken? Of was dat een andere? Leuk om te lezen zo! Die Sky-trein moet je gewoon pakken als ze slapen, al zal dat in de Tour niet zo snel gebeuren..
nonkel jos
Re: Seizoen 2017: deel 2
Bericht ma 30 jan 2017, 21:56 van nonkel jos
Slagter reed toen de Tour niet, dus je doelt volgens mij op een andere etappe. Tis die etappe waarbij Kennaugh in de afgrond viel. Hesjedal en Danielson de debatten openden met nog 150 kilometer, gevolgd werden door Movistar en Froome geïsoleerd in de achtervolging moest.
Worsteman
Re: Seizoen 2017: deel 2
Bericht di 31 jan 2017, 11:40 van Worsteman
Ohnee ik herinner me ook dat die actie van Slagter helemaal niet succesvol was. Dat was dus een andere idd
Re: Seizoen 2017: deel 2
Bericht  van Gesponsorde inhoud
 

Seizoen 2017: deel 2

Terug naar boven 

Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Wielerpoules :: Wielrennen :: Blog :: Voorbeschouwingen-
Ga naar: