Wielerpoules
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Grupetto: Wielerpoules voor en door wielerliefhebbers - van de Tour Down Under tot de Tour de Guangxi.
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen
Volg ons op of voor nieuwe updates. Chatten met andere wielervolgers op Skype? Join de chat!
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Log me automatisch in bij elk bezoek: 
:: Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Contact
Wie is er online?
Er zijn in totaal 2 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 2 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 44. Dit aantal is bereikt op di 06 feb 2018, 19:40.
Deadlines
April
3: Dwars door Vlaanderen
7: Ronde van Vlaanderen
8: Itzulia Basque Country
14: Paris-Roubaix
16: Presidential Cycling Tour of Turkey
21: Amstel Gold Race
24: La Flèche Wallonne
28: Liège-Bastogne-Liège
30: Tour de Romandie

Mei
1: Eschborn-Frankfurt
11: Giro d'Italia
12: Amgen Tour of California

Juni
9: Critérium du Dauphiné
15: Tour de Suisse

 

 Seizoen 2017: deel 1

Ga naar beneden 
AuteurBericht
glenn485

glenn485


Aantal berichten : 1309
Registratiedatum : 10-09-16
Leeftijd : 31

Seizoen 2017: deel 1 Empty
290117
BerichtSeizoen 2017: deel 1

Stilletjes aan komt het wielerseizoen 2017 op gang, Tour Down Under is al een tijdje afgelopen en ook de eerste World Tour eendagskoers is vorige nacht al gereden. Hoog tijd om een voorbeschouwing van het seizoen te schrijven. Al heb ik het in dit geval eigenlijk laten schrijven. Simpele voorbeschouwingen waar 1 iemand zijn mening over wat zou kunnen gebeuren in 2017 zijn er genoeg te vinden. Daarom deed ik het anders, ik stelde aan onze leden 16 vragen over wat zij verwachten van het seizoen. En van die interviews krijgen jullie nu deel 1 te lezen. Deel 1 zal 4 vragen bevatten die gingen over het voorjaar 2016 of gaan over het voorjaar 2017. Veel leesplezier en alvast bedankt aan degenen die hieraan meegewerkt hebben!


Al in Kuurne-Brussel-Kuurne waren we vorig jaar getuige van een van de strafste momenten van het voorjaar. Jasper Stuyven rijdt met nog 17 km te gaan weg uit een groep met onder andere Boonen, Van Avermaet en Rowe. Hij houdt stand en wint. Kan hij dit jaar het volgende stapje zetten en meedoen in de grote klassiekers?
Betse Jol: Stuyven kan zeker een rol spelen. Vooral met zijn snelheid kan hij veel ereplaatsen rijden, maar de vraag is wel of hij in die positie kan komen. Stuyven zal veel moeten dichtrijden als rappe renner.
Bappos: Meedoen zeker, winnen is het nog te vroeg voor. Groots talent, alleen de grote klassiekers worden bijna nooit gewonnen door de jonge renners.
Mark96: Ik denk het nog niet. Hij zal Degenkolb veel moeten bijstaan en ik denk niet dat hij al het niveau Van Avermaet, Sagan, Vanmarcke etc kan halen.
Dark-Knight: Nee. Maar dat lijkt me meer omdat Degenkolb erbij is gekomen, dan omdat hij er niet genoeg kwaliteiten voor heeft. In de écht grote klassiekers zullen ze bij Trek Degenkolb uitspelen en zal Stuyven plan B zijn. Wanneer er iets fout gaat bij Degenkolb, zie ik Stuyven nog wel een top 5 notering halen, maar met Degenkolb erbij zal dat heel erg moeilijk voor hem zijn.
Nonkel Jos: Ja. Met Degenkolb heeft Stuyven een ideale bliksemafleider binnen Trek die de druk van de schouders neemt. Weinig renners zijn na 200-250 kilometer nog zo snel aan de streep als Dege.
Ook Tiesj Benoot moet die stap kunnen zetten, al is het mij nog niet helemaal duidelijk waar hij nu eigenlijk het beste in is.
Brain Freeze: Voor een grote klassieker zou ik nog nee zeggen. Er zijn op dit moment gewoonweg nog te veel concurrenten voor hem in dit soort koersen. Neemt niet weg dat hij een leuke outsider kan zijn, maar ik zie het niet direct gebeuren.
Quechua: Het is te hopen voor de Vlamingen. Ik denk dat hij inderdaad een geduchte tegenstander gaat zijn.
Svennieboys: Ik denk dat het dit jaar nog te vroeg zal zijn voor Jasper Stuyven. Vorig jaar stond hij bij Trek-Segafredo in de schaduw van Fabian Cancellara. Dit jaar is der Fabian gestopt en dat zorgt ervoor dat Jasper Stuyven samen met aankoop John Degenkolb de kar moet trekken in het voorjaar. Die extra druk is voor de meeste renners te lastig om direct in het eerste jaar uit te blinken. Hij zal zeker ereplaatsen gaan scoren in voorjaarsklassiekers maar ik denk niet dat hij bij de echte grote klassieker zal meedoen om de prijzen.

Na Cancellara vorig seizoen stopt de andere kasseivreter die deze wedstrijden de voorbije 10 jaar gedomineerd heeft na dit klassiekerseizoen. Maakt Boonen nog kans op winst in een voorjaarsklassieker?
Bappos: Boonen is net iets teveel van zijn snelheid kwijt. Parijs-Roubaix 2016 had hij moeten winnen, maar deze liet hij door zijn eigen fout lopen. Ik denk dat dat zijn laatste kans was. Ik zie renners als Sagan, Degenkolb en Vanmarcke als de grootste kanshebbers. Als hij er een kan winnen is het overigens wel Parijs-Roubaix. De heuveltjes in andere koersen verteerd hij niet goed genoeg meer.
Mark96: Vorig jaar achte ik hem kansloos, maar hij heeft mij verrast. Ik denk dat hij dat dit jaar weer gaat doen.
TheTourminator: Ik denk dat Boonen zijn beste jaren wel gehad heeft. Tijdens dit seizoen zal hij mannen als Sagan, Kristoff, Degenkolb, Terpstra niet meer bij kunnen houden en zal een top 10 plaats het maximale haalbare zijn.
Dark-Knight: Boonen mag je nooit van te voren afschrijven. Hoewel hij niet kanshebber nummer één is in de kasseiklassiekers, zou hij zomaar nog een overwinning kunnen behalen, maar ik zie in van Avermaet en zeker Sagan toch veel grotere kanshebbers.
Nonkel Jos: Boonen eindigde vorig seizoen na een moeilijke voorbereiding tweede in Parijs-Roubaix. Ook op het WK toonde hij dat er nog voldoende jus in de benen zit. Tornado Tom is misschien niet zo sterk meer als Sagan en Van Avermaet, maar hij straalt enorm veel goesting en enorm veel vertrouwen uit. Met zijn grote motor en degelijke spurt moet er nog minstens één klassieke zege in de benen zitten. Hopelijk met op het einde van zijn carrière een vijfde kassei - dat zou de verdiende bekroning zijn van een indrukwekkende loopbaan.
Brain Freeze: Ik moet eerlijk bekennen Boonen iets te vroeg af te hebben geschreven. Wat hij het afgelopen seizoen nog heeft laten zien na toch behoorlijk wat blessureleed vond ik bewonderenswaardig. Als je zowel in Parijs-Roubaix als op het WK (in helse omstandigheden) nog zo dicht in de buurt kan komen, kan je gewoonweg niet om het feit heen dat hij nog steeds de conditie en de capaciteiten bezit die hem een mooie koers kunnen laten winnen. Het zal lastig worden, want de concurrentie is ook niet slecht natuurlijk. Het meest realistisch zou dan een overwinning in Roubaix zijn, persoonlijk zou ik dat ook wel mooi vinden als slotstuk voor zo’n renner.
Quechua: Vlak hem nooit uit, maar moet het tegenwoordig niet meer doen vanuit de kopman-rol maar vanuit de luwte. Als er echt naar hem gekeken gaat worden redt hij het niet, als men hem weg laat rijden in een klein groepje wellicht wel. De sterkste is hij niet meer, mannen als Vanmarcke, Van Avermaet en Degenkolb zijn hem voorbij en ook in z’n team is hij natuurlijk allang niet meer onbetwist.
Svennieboys: Nee. Tom Boonen was vorig jaar nog een stuk sterker dan ik had verwacht. De Belg was onder andere derde op het WK en tweede bij Parijs-Roubaix. Petje af dat hij dat nog presteerde op zijn leeftijd maar ik denk dat dat zijn laatste kansen waren op een grote prijs. De concurrentie zal dit jaar weer sterker voor de dag komen en Tom Boonen zal toch wat aan kwaliteit hebben moeten inboeten. Hij kan zeker nog wat mooie ereplaatsen bij elkaar fietsen in de klassiekers maar een overwinning lijkt me sterk.

De heuvelklassiekers worden de voorbije jaren vaak gekenmerkt tot wachten tot de laatste heuvel voor de koers opgebroken wordt. Is het tegenwoordig überhaupt mogelijk om in deze koersen te anticiperen en zo deze wedstrijden te winnen?
Betse Jol: Ik zie dat niet gebeuren als er zoveel sterke ploegen met zoveel sterke renners aan de start verschijnen. Daarom zie ik graag dat teams kleiner worden.
Skyfield: Ja, zie Kreuziger in AGR een paar jaar terug. Ik verwacht wel een verrassing in LBL dit jaar van ene Kwiatkowski.
Bappos: Met geluk is dit nog mogelijk. De verschillen in de top zijn echter veel kleiner gewonnen. De meeste ploegen hebben op 30km van de streep nog enkele renners over om zich op te offeren. Daarnaast denkt iedereen dat hij een kans maakt, waardoor er altijd wel een ploeg in de achtervolging gaat. Wil je een heuvelklassieker winnen moet je of een goede punch hebben, of veel geluk in je uitlooppoging.
Nonkel Jos: In de Waalse Pijl is daar weinig aan te veranderen, daarvoor zijn het parkoers, de omloop en de lengte van de koers niet selectief genoeg. Ook dit jaar zullen we opnieuw moeten wachten tot de slotkilometer om opnieuw Valverde zijn duivels te zien ontbinden. In Luik-Bastenaken-Luik, de Amstel en in de Brabantse Pijl is anticiperen nog wel mogelijk, maar zeker niet evident. Het parkoers van Luik-Bastenaken-Luik is misschien net iets te zwaar, maar daarom is het niet onmogelijk. In de AGR zie ik meer kansen. De topploegen komen daar vaak met een uitgesproken kopman, een puncher, aan de start en neutraliseren elke aanval tot aan de laatste beklimming van de Cauberg. De juiste samenstelling van het groepje (Van Avermaet - Fuglsang???) of de perfecte timing (Kreuziger) is doorslaggevend. Sowieso zijn er altijd renners die niet mogen wachten, waardoor een poging altijd de moeite waard is.
Quechua: Het minst interessante deel aan het wielrennen denk ik ja, maar Valverde lijkt nu ook meer aan te vallen dan vroeger en Gerrans is niet meer zo dominant, ik heb hoop door mannen als Kwiatkowski en Henao.
Svennieboys: In mijn ogen is dat nog steeds heel goed mogelijk. Het probleem is alleen dat de koers nagenoeg altijd door een hele sterke ploeg wordt gecontroleerd. Op die manier durven de andere favorieten nog geen kruid te verschieten omdat de helpers het meestal oplossen. Ik hoop daarom dat de ploegleiders dit seizoen wat creatiever gaan worden met hun tactiek. Laat eerst de knechten de knechten van de controlerende ploeg uitmelken met demarrages of sluit aanvalspacten met andere topfavorieten. Op die manier zet je de sterke controlerende ploeg onder druk, iets wat de laatste jaren te weinig gebeurd.

Luik-Bastenaken-Luik wordt gewonnen door Wout Poels en in de Tour was hij degene die telkens weer zo’n tempo oplegt dat niemand denkt aan aanvallen. Moet Poels een vrije rol krijgen in een grote ronde om te kijken hoe ver hij zelf geraakt in het klassement?
Betse Jol: Ik had Poels gewoon kopman gemaakt in de Vuelta. Echt een sterke renner die in alle andere WT-ploegen gewoon kopman zou zijn. Bizar dat Sky hem als meesterknecht gebruikt.
Bappos: Laat ik vooropstellen dat de prestaties van Poels mij ook zeker verrassen. Zijn prestatie in de Tour was subliem, maar we moeten niet vergeten dat hij de eerste week niks heeft hoeven doen en de tweede week ook vrij rustig door kon komen. Waar veel renners in de derde week helemaal kapot zijn, had hij zich nog wat kunnen sparen. Ik betwijfel het dan ook of hij het drie weken vol kan houden om volle bak te gaan. Hij verdient met zijn prestaties een kans voor het klassement, maar als team Sky zijnde met zo’n goed team zou ik altijd een back-up plan meenemen mocht hij het niet redden.
Mark96: Hij spaart zich vaak waardoor hij mooie prestaties kan neerzetten in 2e en 3e weken van een grote ronde. Ik vind het lastig om in te schatten of hij dit ook 3 weken kan.
TheTourminator: Ik vind dat Poels eerste maar eens een kans moet krijgen in een ronde van 6 a 7 dagen. Wanneer hij hier een goede klassering rijdt, verdient hij zeker een kans om het kopmanschap in een grote ronde te dragen.
Dark-Knight: Als Nederlandse wielerliefhebber is dat natuurlijk wel iets wat ik graag zou zien gebeuren, maar ik kan Sky heel goed begrijpen om het niet te doen. Wanneer Poels een vrije rol krijgt in de Giro, gaat hij waarschijnlijk minder goed aan de start van de Tour verschijnen en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Poels moet in topvorm aan de Tour beginnen, zodat hij Froome naar de overwinning kan leiden. Daarna hoop ik dat hij in een vrije rol aan de Vuelta mag beginnen, maar hij zal er dan niet in topvorm starten en de kans dat hij dan podium rijdt lijkt nagenoeg nihil.
Nonkel Jos: Neen, Poels is in die vrije rol zwaar door de mand gevallen bij Quickstep. Er is ook nog een wezenlijk verschil tussen knechten, waarbij je één tempo aanhoudt en niet met de druk moet omgaan. Poels heeft in overgangsetappes en tijdritten ook veel energie kunnen sparen.
Quechua: Inmiddels is duidelijk dat hij het dit jaar nog niet krijgt, maar wel in rondes van een week. Ik denk dat het goed is voor Poels als hij daar inderdaad nog een jaar shinet, maar voor volgend jaar moet hij gewoon een grote ronde als kopman eisen, anders weg bij Sky. Hij is nu in z’n beste jaren, zeges harken dus! Knechten moet je doen als je op je retour bent.
Svennieboys: Liever wel uiteraard omdat zijn controle de spankracht van de koers naar beneden haalt. Ik denk echter niet dat Wout Poels voor het podium zou meestrijden indien hij een vrije rol had. Wout Poels heeft namelijk elke grote ronde wel minstens één hele slechte dag en dat is fataal. Op dat gebied vergelijk ik hem een beetje met Tejay van Garderen. Dat zou ook een superknecht zijn maar als kopman komt het er niet echt uit door die traditionele slechte dag. Ik vind wel dat Wout Poels het over een paar jaar weer moet proberen. Je weet maar nooit hoever hij kan geraken, klimmend begint hij een echte wereldtopper te worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Deel dit bericht op: reddit

Seizoen 2017: deel 1 :: Commentaren

Svennieboys
Re: Seizoen 2017: deel 1
Bericht zo 29 jan 2017, 20:03 van Svennieboys
Leuk stukje alvast Smile
Goed om te lezen dat de meeste het toch wel aardig met elkaar eens lijken tot nu toe.
Benieuwd naar de rest.
Topinitiatief Glenn.
 

Seizoen 2017: deel 1

Terug naar boven 

Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Wielerpoules :: Wielrennen :: Blog :: Voorbeschouwingen-
Ga naar: